DEATH FIST

DEATH FIST bol jeden z prvých xeroxovýh fanzinov na Slovensku venujúc sa extrémnej muzike. Vznikol v roku 1991 a pravidelne a nepravidelne aj s prestávkami vychádzal až do roku 2005, keď jeho existencia bola nadobro ukončená. Tu bola obnovená jeho činnosť vo forme blogu. Túto stránku ,robia fanúškovia hudby, ktorý si recenzované produkty kupujú sami! Nie sme viazaný žiadnym dlhom voči vydavateľom a kapelám!

pondelok 6. novembra 2017

DAVOVÁ PSYCHÓZA „Nakŕmte prežratých“ LP 2015 (Papagájův Hlasatel Records)


Po vydaní všetkých starších titulov muselo byť jasné, že Papagáj neobíde ani posledný dlhohrajúci album Davovky a dá aj jemu vinylovú podobu. Poviem na rovinu, že do tohto titulu som sa svojho času dostával asi najdlhšie. Neviem, čím to bolo spôsobené, no trvalo mi nejaký čas, kým som sa plne uvoľnil a vychutnal si ho v celej jeho kráse. Možno to bolo celkových zjemnením zvuku, čo som vtedy nebral s takou otvorenou mysľou ako dnes. Možno to bolo zmenou rytmickej sekcie a hoci som mal rád Testimony, v DP som si chvíľku zvykal na Cibiho technické fintičky aj na Hulov gitaristický prístup k hre na base v kombinácii s Marcelovou gitarou. Možno k tomu prispela aj odlišná koncepcia albumu, kedy sa oproti minulosti viac vsadilo na stredné tempá v skladbách. Takýchto songov je tu viac, no ani pomalšie tempo z nich nerobí slabšie veci a majú tu svoje dôležité miesto. Keď sa po rýchlej titulnej veci v úvode ozve hneď jedna z nich „Strata pamäti“, zdá sa to možno skoro na spomalenie toho tlaku, no naliehavosti neubúda. A rozkopanie tváre vždy zabezpečí nasledujúci sarkastický rýchlik „Zlodej a syn“ o jednej z našich národných, povahových čŕt. „Sila fanatizmu“ zas šliapne na brzdový pedál. Plná melodických vyhrávok a skvelej basy si v strednom tempe klepoce a šľape. „Skepsa“ so zaujímavým textom o pocitoch týraných žien je taká typická, krátka a rýchla výplachovka, akých sa napr. na „Svet žaluje“ objavilo hneď niekoľko. V podobnom duchu sa nesie aj „Toto mesto“, kde sa blysne Marcel aj s jedným zo svojich melodických sóličok. „Nie je čas“ poľaví síce na tempe, no sila odkazu a miera intenzity isto nepoklesne. Parádne vystavaný song s množstvom dobrých pasáží, kde poteší už úvodná akustická časť. Jeden z mojich obľúbenejších z tejto kolekcie. V rovnakom tempe sa nesie aj „Svet chce byť klamaný“ s Hulovými vyhrávkami koketujúcimi takmer až so sólami. Na druhej strane v nadupanej „4 pravdy“ sa opäť v úvode ozve španielka, ktorú vzápätí zmetú dravé bicie a opäť množstvo skvelých gitár. Ďalšia z nesmrteľných vecí, ktoré sa neopočúvajú, ktorú nasleduje ďalšia rýchla a priamočiara šleha „Diskusia“ a trošku vyfintenejšia „Tvár plná nenávisti“, kde sa v rýchlom slede prestrieda viac častí a blysne niekoľko zmien. Trochu kľudu do rozbúrenej krvi vnesie zas až „Len vtedy keď...“, ktorá začne v strednom tempe, no v strede sa zrýchli a ozvú sa slová, ktoré z hlavy nemôžem dostať celé roky: „Ešte sú dúfam napnuté tetivy našich tiel. Ešte rastú stromy, ktoré sú plné plodov. Nechajte ma ochutnať jeden z nich, nech viem aké to je. Skôr než zomriem, nech pochopím prečo som žil. Otvorte obal, ktorý prikrýva len naše telo, nech nám všetkým pomaly žilami natečie... Čistá duša, nalej aj mne, čistá duša, nalej nech ma roztrhne...“. Po tejto svižnej časti song na pár taktov opäť spomalí, aby v závere zas mierne vygradoval. „Posledný súd“ sa nesie v tempe tohto albumu a opäť obsahuje nesmrteľný refrén, ktorý z hlavy nevylezie nikdy. Záverečnú epickú „Echo v raji“ odštartujú gajdy so žblnkotom akustiky a dunením Cibiho kotlov, aby sa po jednej slohe ozvala skvelá gitara a song v strednom tempe príjemne plynie a hladí na duši. Nádherná prelínačka punko, rock´n´rollu s folklórom. Dokedy som raz nepozrel na display prehrávača (ešte v časoch počúvania pôvodnej cd verzie), nikdy som si neuvedomil tú nehoráznu dĺžku tejto skladby (cez 7 minút), čo je tiež dôkazom jej kvalít. Záver patrí opäť kňučaniu gájd a žblnkotu akustických gitár.
Tak ako som ho v minulosti točil, bo mi nešlo popod fúz, že ho nemôžem vstrebať, tak ho počúvam furt dokola dnes, bo sa ho nemôžem nasýtiť. Zrelá tvorba zrelej kapely s dokonalou textovou nadstavbou. Skvelý album, ktorý som dlho vstrebával, no dnes je pre mňa dôležitou súčasťou koloritu slovenskej punk-scény, ktorému by mal každý dať minimálne šancu.

-Majto C.-


Žiadne komentáre: