DEATH FIST

DEATH FIST bol jeden z prvých xeroxovýh fanzinov na Slovensku venujúc sa extrémnej muzike. Vznikol v roku 1991 a pravidelne a nepravidelne aj s prestávkami vychádzal až do roku 2005, keď jeho existencia bola nadobro ukončená. Tu bola obnovená jeho činnosť vo forme blogu. Túto stránku ,robia fanúškovia hudby, ktorý si recenzované produkty kupujú sami! Nie sme viazaný žiadnym dlhom voči vydavateľom a kapelám!

utorok 15. marca 2016

JDI A DÍVEJ SE „v/a“ 2x LP 2015 (Coffee Breath Records)

Hneď dopredu sa priznám, že k tomuto titulu som sa dostal tak akosi omylom. Vedel som, že tu majú jeden song Marnost, ktorí si ma podmanili svojím materiálom na splitku so švédskymi Seeds In Barren Fields a nenapadlo mi nič lepšie ako kúpiť si celú výberovku. Našťastie som ako bonus dostal aj zopár mrazivých zážitkov pri posluchu iných kapiel.
V břízách“ od kapely KRUH sa majestátne sunie v pomalom tempe, gitara s basou drhnú rozostrený repetitívny motív, pod ktorým tuším tepajúce kopáky a nad tým všetkým sa ozýva zahuhlaný hrdelný škrekot. Občas na povrch vypláva nejaká vyhrávka, ktorá umocní atmosféru zmaru, no absolútne najlepšie sú party, kde sa ozve flauta či ženský deklamovaný prejav (v tomto mi to trochu pripomína staré demáče sliezanov Love History či Dissolving Of Prodigy, no vzhľadom k žánru skôr podobnou atmosférou ako hudobne). Song je dlhý, zbytočne neprekombinovaný, skôr jednoduchší, no pritom nenudiaci. Stranu uzaviera PUSTINA a ich „Tuk na okenních tabulkách“. To je od nepokojne sa rozbiehajúceho úvodu, cez uštekané strednotempové slohy a svižný, uklepaný stred až po psycho-uvrzgotaný a naklepaný záver, vec krátka, jedovatá a zlobu chŕliaca. Zvuk tiež nie je ideálny, no v tomto prípade to nevadí.
Vrcholom celého výberu je pre mňa druhá strana prvej platne, kde ma MARNOST rozmetá na prach svojou extrémnou sypačkou prvotriedneho čierneho kovu, ktorá sa cca v polovici zlomí do pomalších temp, kde gitary súkajú parádne riffovačky a bicie klepocú rôzne pomalšie rytmy. Pred koncom opäť zrýchlenie, aby zo mňa vytrieskali aj zbytky zdravého rozumu. To je „Mstivá kantiléna“ – absolútne chorobne mrazivá záležitosť s adekvátnym zvukom, ktorý je dostatočne surový, pritom stále zrozumiteľný. Zvukovo horšie sú na tom SGRA a ich „Veiled“, ktorý by bol vcelku fajn svojou mizantropickou nasratosťou v kombinácii s pomalými atmosferickými časťami, keby nebol zvuk tak strašne sprasený. Znie to potom ako jeden neznesiteľný rachot, do čoho nejaký šialenec čosi škrekoce. Škoda. Presne kvôli takýmto zvukovým gulášom ma black metal svojho času prestal baviť. Pričom pomalšie party majú mrazivého chladu v sebe na rozdávanie.

Aj na druhej platni sú dokopy len štyri songy, no v inom pomere. Najskôr DOPLEGANGER OF DEATH v songu „Lost“ sú pre mňa niečo ako kedysi Sorath na deme „Voices“. Čiže rýchly black metal s hlbokým growlingom spestrený pomalšími tempami. Vcelku dobré, aj nálady dostatok, no už ma to neohuruje ako kedysi. Jediným spolkom s dvomi skladbami na tomto výbere je dvojica LICHENS. „Masové podlehnutí“ sa nesie v podobnom duchu ako tvorba predošlej bandy, len vokál je tradičný čierny škrekot. Moc sa mi nepozdáva zvuk – bicie s činelami sú mierne nad zbytkom nástrojov a trochu mi to kazí celkový dojem. Ale celkovo mi tento song postupne znie monotónne a tuctovo. „Odloučení“ má sľubný úvod, všetko sa rozbieha v pomalom tempe a má to vcelku atmosféru, no ďalej sa neudeje nič. Až do konca stále to isté dokola. Škoda, že ten parádny úvod nerozvinuli, ale ho zabili opakovaním. No najväčšie zlo pre mňa sa ukrýva na druhej strane. SMUTEČNÍ SLAVNOST a „Plátno moře“. Úvod, napriek tiež nič moc zvuku, ešte znel sľubne, no s nástupom hysterického vreskotu moje dobré dojmy zmizli. Toto je druh hlasov, ktoré mi dokážu posrať všetko. Pritom muzika je vážne vcelku počúvateľná, no ten hlas je na mňa moc. Bez neho by som oželel aj ten nedokonalý fčelí bzukot gitár. Dokonca pasáž s vybrnkávanými čistými gitarami a kotlom je skvelá. Ale čo tam po mojom dojme, hlavné je, že to ich baví takto robiť. No ja z pochopiteľných dôvodov práve túto stranu (a v podstate celú druhú platňu) púšťam podstatne menej.
Aj tak je táto výberovka skvelým počinom a dôkazom, že black metal nemusí byť len zasratý hnedými názormi. Výťažok z predaja ide na kampaň Good Night White Pride. Ešte musím pochváliť aj skvelú grafickú stránku. Parádny čiernobiely booklet plný fotografií pekne dopĺňa atmosféru vlisovanú v drážkach. Kupoval som tento výber kvôli jednej kapele, no objavil som minimálne ďalšie dve zaujímavé, čo je vcelku fajn pri mojej rozmaznanosti v istých žánroch... Kto holduje true black metalu bez hnedých vplyvov, isto neoľutuje, keď si tento kus donesie domov.

-Majto C.-



Žiadne komentáre: